En lista för bokskrivare

2012-09-23 | 00:07:00 | Kategori: Toves skrivande

~Tove~

Jag vill minnas att jag gjort denna lista någon gång förut för länge sedan med en annan historia som jag nu skrivit klart. Jag tänkte i alla fall göra listan nu igen eftersom jag för ett tag sedan började skriva på en ny bok. På det här sättet kan de som är nyfikna få reda på lite mer om min nya bok. Ärligt talat vet jag inte var jag skulle börja om jag bara skulle försöka skriva en flytande text om vad boken handlar om så jag gör så här istället. Vi får se om min syster också gör listan för hon har också skrivit en bok!

Vad handlar din bok om? Det är så svårt att beskriva vad den handlar om utan att allt bara blir till en enda gröt men jag ska väl försöka. Jag kan säga så mycket som att det är en fantasybok och huvudpersonen är en reíd (ett sorts folkslag jag hittat på). Hon heter Ivynér och hon är väl en aning... rebellisk. Hon tröttnar på att leva så som hon lärt sig och blivit tillsagd. Snart dras hon in i något mycket större än vad hon först väntat sig när hon rymmer från sin by... Usch, fy, det låter ju supertöntigt när jag ska försöka beskriva det. Det är inblandat massa andra karaktärer och drama och krig och hemskheter och frågan om vad som är rätt och fel och gamla legender och djur (jag måste alltid involvera djur på något sätt, haha) och... så mycket. Jaja, vi fortsätter... 

När kom du på bokidén? Jag har funderat väldigt länge och jag har haft en idé i bakhuvudet men det klarnade inte för mig förrän någon gång i vintras, då började jag planera på riktigt vad jag skulle skriva om och alla olika karaktärer började "komma till liv". 

När började du att skriva på boken? Ja... först (och fortfarande) har jag massa olika dokument på datorn och papper utspridda i mitt rum som är nerklottrade med anteckningar till boken. Men jag började skriva på själva Boken den 2 december 2011. 

Hur många A4 har du skrivit? Bara 41 sidor än så länge (med storlek 12 i word)

Hur ofta skriver du på boken? Jag skriver när det faller mig in och jag får inspiration, vilket kan vara när som helst, tidigt på morgonen eller mitt i natten. Jag brukar också sätta mig ner och skriva om jag får en stund över eller om jag bara vill koppla av. För mig är skrivande nästan som meditation, det gör mig lugn.

Hur skulle du beskriva huvudpersonen? Jag skulle nog beskriva henne som självsäker, nyfiken, envis och ibland lite väl hetsig och impulsiv. Och om jag ska beskriva hennes utseende... ja, hon har rött hår och blå ögon. Hon ser väl ut ungefär som en människa förutom att hon har en svagt rödaktig ton i huden, spetsiga öron och ovanligt klar färg på sina ögon.

Hur skulle du beskriva din bok med fem ord? Fantasy, rebeller, krig, hemligheter, själsfränder.

Vem/vilka har varit dina inspirationskällor? Svår fråga, jag får ju inspiration från så många olika saker hela tiden, också flera saker som jag är omedveten om. Men något som jag i alla fall vet att jag fått mycket inspiration från är "Skämmerskans Dotter"-böckerna. Jag tyckte de var väldigt bra när jag var liten. Sedan har min syster hjälpt mig en hel del... och flera av mina vänner. Något annat som jag får mycket inspiration från är musik och filmer som utspelar sig på medeltiden eller i fantasivärldar. Sedan brukar jag också besöka något som heter Medeltidsveckan och som är en gång per år på Gotland. Att vara där ger mig otroligt mycket inspiration och där kan man också fråga folk om hur man levde förr i tiden. Jag brukar också inspektera vapen och rustningar... hehe.

Här är lite exempel på inspirerande musik som jag brukar lyssna på när jag skriver:

Har någon hjälpt dig att skriva boken? Att just skriva, nej, men jag får hjälp från vänner som läser igenom och ger mig kritik. Tack, om ni läser detta, det är väldigt viktigt för mig! :)

Har någon hjälpt dig med research? Inte direkt, jag kollar upp det mesta själv, men sedan använder jag mig inte så mycket av research. Jag skriver ju fantasy och då kan man hitta på mycket själv. Det är det jag tycker är så roligt, att man får bygga upp en helt egen värld! 

Har du utvecklats under skrivandet? Håhå jaja! Verkligen! Jag utvecklas hela tiden, jag utvecklas nu och kommer fortsätta utvecklas. Jag har mycket kvar att lära!

Vill du få boken utgiven?  Jo, det är klart, men det kommer förmodligen aldrig att ske.

Om du vill få den utgiven; kommer du att använda ditt eget namn? Det skulle jag nog.

~Tove~


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback